Dvě zvukové performance

Přebírání.
PUK!

===

Přebírání
Počet interpretů a jejich prostorové rozmístění je dáno toliko praktickými ohledy (amplifikace) a prostorovou situací; preferovaný počet je 3-5+ u jednoho velkého stolu nebo každý sám u vhodně rozmístěných stolků. (Každý) performer je usazen na židli u kontaktním mikrofonem ozvučeného stolu, na klíně má kovový hrnec, nejlépe dvouuchý, ad lib. též ozvučený (kontaktním nebo obyčejným mikrofonem), na stole libovolné větší množství luštěnin (alespoň 0,5 kg v původním balení, nebo větší množství ve vhodné nádobě). (Pestrost co do druhu luštěnin, typu stolku a druhu hrnce je vítána; absolutní minimalismus – mnoho interpretů se stejnými hrnci u jednoho stolu a s jedním druhem luštěnin – ovšem zrovnatak.)
Performance začíná synchronizovaným otevřením a vysypáním obsahu balení luštěnin na stůl (způsob vysypání by měl odpovídat ‚mobilitě‘ příslušného druhu luštěniny, aby na stole zůstala větší část zrn). Po dlouhé nehybné prodlevě hráči ve vlastním tempu a rytmu začnou přebírat lušteniny do hrnců, používajíce klasický přebírací grif – dlaň s roztaženými prsty držená vodorovně nad plochou stolu táhne (s promyšleným přítlakem a promyšlenou razancí – vzhledem k ozvučení) neurčitý počet zrn ke hraně stolu a nechává je padat do hrnce, nejlépe z větší výšky (nízké židle, vysoký stůl). Preferováno budiž, aby zpočátku performeři ve velmi velmi pomalém tempu do hrnců táhli vždy jen několik málo zrnek a vědomě vytvářeli barevně pestrý stochastický polyrytmus zvonivých tónů; jakmile se dna hrnců zaplní a zvuk dopadu začne být tlumený, tempo přebírání by mělo zrychlovat (ve vlnách) a celkový zvuk houstnout až do chřestivého šumění. Podstatné je udržovat jakési napětí nebo očekávání. Jakmile jeden každý hráč dopřebírá, uchopí hrnec a krouživým pohybem víří s přebranými zrny. Jakmile se ke kroužení přidá i poslední interpret, následuje libovolně dlouhá sekce, kdy hráči dle libovůle mění tempo i charakter kroužení (též i ustávají a znovu začínají) a vytvářejí dlouhé souvislé plochy šumu a chřestění.
Na závěr synchronizovaně (ad lib. po crescendu/accelerandu) vymrští obsah hrnců vší silou nad hlavu [- v tom okamžiku zvukař vypne kontaktní mikrofony! -] a třísknou hrnci o stůl, ještě než zrna dopadnou.

PUK!
Performance je určená pro roční období, kdy lze očekávat velké rozdíly mezi teplotou v místnosti a venku (optimálně alespoň 25-30 °C, ale čím více, tím lépe) a pro prostory, kde lze velmi rychle přenést předměty zvenku dovnitř.
Základem performance je velký počet (co největší logisticky zvládnutelný) tenkostěnných PET lahví o objemu 1,5-2 l a vhodné opěrné konstrukce, na které lze tyto lahve zavěsit; sama konstrukce musí být mobilní a snadno umístitelná tak, aby lahve volně visely ve vzduchu (modelové řešení: tří- až čtyřmetrové trámky, na nichž jsou v pravidelných odstupech za hrdla zavěšené lahve, a odpovídající počet malířských koz či židlí, jimiž je možné trámky volně podepřít).
Lahve jsou za pokojové teploty těsně uzavřeny a zavěšeny na konstrukce, ty jsou pak vyneseny ven „na mráz“ a ponechány dostatečně dlouho temperovat.
Performance začíná tak, že manipulátoři přinesou zvenku konstrukce s temperovanými lahvemi (co nejrychleji) a rozestaví je na připravené podpěry (rozmístěné dle prostorové situace, např. okolo publika; příchod může být teatrální, např. uveden nebo doprovázen fanfárou, rozražením dveří; manipulátoři by měli doslova naklusat, jako by nesli v nosítkách spěchajícího císařpána, nebo v jakési parodii na vojenské pochodové rituály, vč. křiku; mohou dupat apod., a konstrukce mohou na podpěry upustit nebo jimi o ně třísknout, synchronně nebo asynchronně. Podstatná je ovšem rychlost.
Jakmile jsou konstrukce s lahvemi umístěny, manipulátoři synchronně a agresivně zařvou „TICHO BUDE!“ a v prostoru se zhasne (ad lib. zároveň s úderem do velkého bubnu nebo něčeho na způsob Mahlerova kladiva). Preferována je naprosto dokonalá tma.
Lahve se pozvolna opět ohřívají na původní teplotu, což je doprovázeno zcela nahodilým a i dost hlasitým ‚pukáním‘, ovšem dost pomalým (proto je vhodný velký počet lahví). Performance nabíhá zvolna a vyznívá do ztracena; skončí, až lahve přestanou rozdílem teplot ‚pukat‘ (performeři mohou sledovat, ke kolika puknutím došlo, počet porovnávat s počtem lahví a performanci ukončit podle situace a trpělivosti/připravenosti publika; zkouška časového průběhu výhodou).

===

Jedinou autorsky vymíněnou podmínkou případného provedení (jeden nikdy neví!) budiž, by bylo předem ohlášeno zde v komentářích.
Děkuji.

Reklamy

One response to “Dvě zvukové performance

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s