Z mé dílny XLII

Hoblíčky.

Hoblíkům jsem vlastně nikdy nevěnoval pozornost, protože ve standardních rozměrech jsou pro mne těžko použitelné a nejmenší hoblík, který jsem měl k dispozici, pocházel z nějaké dětské sady nářadí a trpěl chronickou zanedbaností a nenabroušeností (želízko tuším 23 mm široké a cca 60 mm dlouhé, plaz tak 30 x 100). Naštěstí mi byly včas otevřeny oči a já seznal, že hoblík jest ve všech svých podobách nástrojem fenomenálním a nepostradatelným. A s trochou internetové inspirace (je tam venku mnoho všelijakých šikovných lidí, a mezi nimi i houslaři, pro nějž jsou drobné hoblíky zdá se denním chlebem) jsem zaimprovizoval a zkusil si nějaké ty miniaturní hoblíky vyrobit.

Vznikaly v pořadí plochý – vypouklý – vpouklý, a bez mučení přiznávám, že jsou to (jakkoli celkem obstojně hoblují!) vlastně takové naošklivělé nepodarky a nedodělky, spíš funkční prototypy než co jiného – rychle jsem zjistil, že udržet to drobné želízko na místě není žádná sranda (proto ty podivné upevňovací šrouby a pokaždé jiný princip upevnění), o nějakých přesných a vhodných úhlech nebo správně tvarovaném ústí ani nemluvě.

Tělo hoblíku je z oválné trubky (jedna laskavá čtenářka ví, jak jsem zrovna k tomuhle materiálu přišel ;-), plazy jsou ze silnějšího mosazného plechu, spájené naměkko (ta ostuda… u toho prvního hoblíku jsem si ostatně docela naběhl s tím zasazením, spousta práce, a přitom by to bývalo stačilo prostě jen připájet naplocho). Želízka jsou, co dům dal – u plochého je to odřezek nože z hoblovky, u zbylých dvou popuštěné, zabroušené a znovu zakalené kusy drobných pilníků).

 

Kromě těchhle tří jsem zatím zkoušel ještě další tři, z nichž ovšem aspoň trochu funkční je jen jeden další – miniaturní kocour. Dubové prkénko, jakýsi mosazný díl z čehosi, provrtaný šroub + křídlová matka a želízko opět z jehlového pilníku.

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Z mé dílny. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

