Z mé dílny XLI

Kladívečko.

Delší dobu jsem si pohrával s (nejspíš pohříchu neoriginální) myšlenkou použít ložiskové kuličky/válečky i jako komponenty nějakých tvarovacích nástrojů (a ne jenom jako konstrukční součásti šperků). Kdosi mne od toho kdysi zrazoval, že to není pro dané účely vhodná ocel (odštěpky a tak), ale nakonec jsem to přece zkusil – a vzhledem k rozměrům vzniklého instrumentu a jeho očekávanému použití (něco mezi párátkem a ušní tyčinkou) asi žádné nebezpečí nehrozí.

Jak je vidět na spodním obrázku, je kladívko vytvořené ze tří částí: hranolek-odřezek železného čtyřhranu, polotovar velké zubařské frézky a ložiskový váleček. Hranolek má podélnou průchozí díru, do které těsně pasuje dřík frézičkového polotovaru, a na obou stranách jsem ho zahloubil, aby doň zapadl i kousek těla frézky a užší konec válečku. Váleček samotný jsem popustil a navrtal, aby se dal nasunout na (zkrácený) dřík frézičky. Spasoval jsem to k sobě a natvrdo spájel (pájený spoj je patrný na styku frézičkového „nosu“ a hranolku, ale pájka pochopitelně zatekla i dovnitř, takže teď je to jeden kus kovu). Pak jsem vyvrtal a vypiloval oválný otvor pro usazení rukojeti – ta je mimochodem z větve kanadské borůvky, ana byla právě k dispozici – podélně je do ní zaseknutý dřevěný klínek a šikmo pak ještě ocelový (tenhle způsob upevnění topůrka mám odkudsi z internetů, funguje a zdá se logický).

Po pájení jsem vhodil do mořidla; jestli a jak moc se to zakalilo, bůh suď, ale na mosaz apod. by to mělo stačit – velkou ránu beztak realisovati nemožno.

Pochopitelně jsem si zapomněl poznamenat rozměry (neřkuli kladívko zvážit před nasazením na topůrko), ale odhadem má kladívko na délku něco kolem 25 mm. (Toupůrko je dlouhatanánské, přes 30 cm.)

(Prezentovanému výtvoru předcházela ještě jedna realizace téhož konceptu, nepovedenější, ošklivější, ale taky funkční.)

Příspěvek byl publikován v rubrice Z mé dílny. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

