Hra na vápenatění

A stavební rada se proklel.

„… chápe, že těch, kdo v nás odumřeli, nevzkřísí ani naše lítost, ani naše milosrdenství.“
(str. 200)

„… chápe, že jediná pocta, již můžeme prokázat mrtvým, je nevláčet je za sebou.“
(ibid.)

„‚Myslíte, že je to veselé být bohem, jsme-li jen lidmi?‘
‚Bohem? Jste jen nelidský.‘
‚Myslíte, že je to tak snadné být lidským, jsme-li něčím bohem?'“
(str. 216)

„Do rozlehlé místnosti kloval nedělní kavárenský švitor.“
(str. 217)

„Mezi propastí a ohněm se i slaboch nějak rozhodne, ale vy byste se mezi nimi ani nezabil skokem, ani neuhořel, vy byste pošel na nějaké rozšklebené ‚nevím kudy kam‘.“
(str. 231)

„Je opravdu zvláštní, jak člověk instinktivně brání vlastní představu o sobě samém před zbožňováním nebo jiným podobným vztahem, který by ji mohl zesměšnit nebo příliš vzdálit originálu, aby v ni mohl i nadále věřit.“
(str. 36)

„A Robert Haydon jí samozřejmě něco odpověděl, docela zdvořile, úplně neupřímně, a ona jeho slova okamžitě prohlédla, a vzápětí po jeho odchodu pronesla sama k sobě (opět z nějaké knihy): ‚Lži, samé lži!'“
(str. 43)

Richard Weiner – Hra na čtvrcení (in Solný sloup, Aurora 1996) & Virginia Woolfová – Skvrna na zdi a Nové šaty (in Strašidelný dům, překlad Zuzana Mayerová, Odeon 2006)

Příspěvek byl publikován v rubrice Co jsem četl. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

5 responses to “Hra na vápenatění

    • Weiner orig. – a klatě, samozřejmě Richard… pozdní hodina se podepsala, jakož i ten Robert hned nad tím v citátu z W.,… opravuji.; Woolfová – Zuzana Mayerová

        • Já ho měl zase dlouho popleteného (resp. zapleteného) do pražských Němců… a jinak ta jeho čeština je jedním slovem svojská, když jsem měl kus sebraných spisů půjčený prvně, nějak mě to vyděsilo, odložil jsem; a vrátil se až teď – a docenil.

          • (no a teď jsem prozměnu dlouho hledal ten velký německý román, který nedávno znovu vydala Academia, a hledal jsem ho u Maxe Broda, akorát ta Hlídka se mi nějak nezdála, no a baže, nikoli Brod, nýbrž Broch – a Náměsíčníci.)

Napsat komentář

