Nevymýtitelnost mladického pathosu v pozdní realizaci raného nápadu.

Povídka, kterou nemělo smysl napsat, dokud ji bylo třeba napsat jako povídku.

=====

… dovedli mě do strohé cely se slaměnou rohoží v koutě a prostou sedmistrunnou harfou pod úzkým oknem; na podlaze leželo sedm ladicích klíčů…usedl jsem k harfě, ladil její struny, pátral po souzvucích…
… struny ještě zněly, když pro mne přišli; procházeli jsme dlouhými svažitými chodbami, vzduch horkl a těžknul; stanuli jsme před masivními kovovými dveřmi plnými ozubených kol, táhel a převodů, vyvedených k sedmi strunám; zpoza dveří se ozýval temný sykot, jejich obrys byl rozmlžený sálavým tetelením; začal jsem ladit…
… zazněla i sedmá struna v přesném souzvuku, síly se vyrovnaly, západka dveří klapla, dveře se otevřely… zalilo mě horko, jas a sykot, vstoupil jsem, pohled už beznadějně přivařený k plameni tančícímu na konci trubky vyvedené z podlahy; usedl jsem a nespouštěl z něj oči; jeho mihotání pomíjivě črtalo do vzduchu ježaté křivky…
… zimomřivé chodby cestou vzhůru vysály všechno teplo, ale plamen se mnou zůstal – kmital a svíjel se mi ve ztracených odvržených očích. Posadili mne ke stolu v rozlehlém tichu, do ruky mi vtiskli pero a pomohli rozeznat okraje papíru; přenášel jsem naň uboze a nepřesně průměty ohnivého víru. Vždy po chvíli mi zadrželi ruku a vyměnili list; strany ubíhaly po tisících; a obraz plamene blednul – rychleji a rychleji, pod víčky nesmyslně přimhouřenými marným úsilím; ruka nejistěla každým dalším tahem, až už nebylo co kreslit – plamen zmlkl, já oněměl, ruka zchromla; pár posledních klikyháků tušeného pohybu – a nekonečné černé prázdno.
… znovu svažité chodby, dusno a hukot, hloub, hloub a ještě hloub; znovu žár, palčivější než kdy předtím; vyvedli mě na nejistý podstavec z balíků nedbale svázaného papíru; ulehl jsem na něj, v dlaních pero a ladicí klíče.
Místnost vyplnil mohutný úder do tam tamu – poznal jsem v jeho zvuku chvění miliard nekonečně blízko sebe naladěných strun. Podstavec, na kterém jsem ležel, se otřásl a vydal vstříc horku.

=====



(pokud někomu některé z těch motivů přijdou povědomé, může to znamenat dvě věci – v horším případě to, že nejsem originální, v lepším sloní paměť, neboť o tančícím plameni a sedmistrunném zámku jsem cca před čtyřmi lety už blognul… námět vznikl minimálně před takovými dvanácti patnácti lety, dokonce mám snad někde schovaný rukopis plnotučně-povídkové verze (mnohem patetičtější a méně promyšlené), nicméně tyhlety juvenálie, co si budeme povídat…)

Příspěvek byl publikován v rubrice Co jsem stvořil. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

37 responses to “Nevymýtitelnost mladického pathosu v pozdní realizaci raného nápadu.

  1. Zdravím; v toplistovém profilu (přihlašovací údaje jsou v registračním mailu) jsem změnil URL, nechal si vygenerovat nový kód a ten vložil do widgetu Text… postup bez záruky: něco to počítá, ale kdo ví co vlastně (interní statistiky wordpressu vypadají zase trochu jinak)

  2. Díky za rychlou odpověď. To zní chytře. Jestli se vám to po přenesení dál počítá od již nasbíraných hodnot, tak to asi funguje, ne?
    Vidím tu u vás ikonku Facebooku a Twitteru, tam to funguje podobně? Já na Bloguje měl ta sdílecí tlačítka i s číslicí kliknutí. Chtěl bych to přenést i na WP s těmi už nasbíranými kliky.

  3. hodnota se tam případně dá nastavit, i když to se chovalo nějak podivně. Jestli to funguje, to si ale opravdu nejsem jistý, wordpressí čísla statistik jsou úplně jiná. Tak nevím.
    Ty ikonky jsou jenom u komentářů (asi když se někdo chce mermomocí v komentáři podepsat jejich pomocí), jinde (doufám) ne; nebyly ani na původním blogu – takže v tomhle neporadím.

  4. Jasně, zkusím to s tím Toplistem jak píšete.

    KLoK uvádí na titulce Bloguje, že ve spolupráci s vámi vyřešil i možnost exportu obrázků na WP. Má toho teď asi nad hlavu, mohl byste prosím sdělit Vy, jak jste to „spáchal“? ;)
    Tu zálohu .xml jsem bez problémů importoval tím pluginem v Nástroje / Import / WordPress. Ten .zip s obrázky také touto cestou?
    KLoK mi jen sdělil, že musím nahradit cesty:

    img src=“www.bloguje.cz/img/“

    za

    img src=“vase.nova.domena/cesta-kam-to-nahrajete-na-serveru/“

    Já fakt ale nevím, kam to nahrát a kde to pak hledat, otevřít a přepsat. Jsem laik a jsem nucen se s tím učit jen proto, že Bloguje tak nečekaně končí.

    Zkusíte to nějak polopaticky, jak jste to provedl? Mohlo by to třeba pomoci i dalším „neználkům“. :)

    Díky.

  5. Předesílám, že jsem lama a složitější případy jsou na mě taky moc. Nicméně, v nejjednodušší variantě (což byla i ta moje) je postup zhruba tento:

    1) v xml záloze KLoK nahradil makro $$OBR…$$ přímo adresou obrázku, která odpovídá umístění souboru ve správci souborů bloguje – u mně končila …img/(jméno obrázku)
    (kromě jména obrázku pro všechny obrázky stejná, leda viz ad 5)

    2) Když člověk najednou nahraje obrázky z celé obrázkové zálohy do wordpressu, ten je uloží do adresáře odpovídajícího aktuálnímu měsíci, něco jako
    …2012/06/(jméno obrázku).
    Podstatné je, že jsou všechny v jediném adresáři, tj. jejich adresa se opět liší jenom v názvu konkrétního obrázku.

    3) to znamená, že když člověk v xml záloze blogu (před importem do wordpressu!) nahradí v adresách obrázků ty ‚konstatntní‘ části adres, tj „…img/“ (z bloguje) zamění za „……2012/06/“ z wordpressu, a pak tu zálohu naimportuje, wordpress si ty obrázky najde. (tohle je okecané to, co Vám KLoK napsal)

    4) V té záloze z bloguje je kompletní tag pro vkládání (vč. popisku obrázku, či jak se tomu všemu říká), a po záměně a importu je pak wordpress zobrazuje i s nimi, aniž by ty popisky bylo potřeba mít přímo u vyplněné u daného obrázku ve wordpressí knihovně médií.

    Nahrazení jsem provedl v Notepad++

    5) Pokud měl člověk obrázky na bloguje rozstrkané do více různých adresářů, je potřeba si s tím pohrát, aby to šlo nakonec všechno zaměnit za to nové umístění na wordpressu, ale to už chce jenom trošlu přemýšlivého nahrazování.

    Víc nevím.

  6. Uff… Nádhera, že jste to tak perfektně sepsal – díky moc! Snad se s tím poperu. Nechápu, jak by tohle zvládli všichni ti obyčejní blogeři. Zálohy si sice postahovali, ale bez odborníka nebo podobného návodu „step by step“ to nemůžou zvládnout. Dám vědět, jak to dopadlo. Mohl byste to zveřejnit, ať to pomůže i dalším. :)

  7. Jo, ještě k tomu importu do WP. Ten .zip potom tedy také tou samou cestou jako .xml?
    A kde potom spravujete ty naimportované soubory ve WP (třeba i zdrojové obrázky šablony, kdybych si je chtěl poupravit), nějak přes FTP nebo přímo z administrace někde v těch databázích? Fakt jsem lama – o Vás to oproti mně rozhodně neplatí… :)

  8. zip rozbalit a nahrát (zvládne to i „hromadně“ mnoho obrázků najednou) pomocí uploaderu v záložce Média. Pracovat s nimi pak lze v knihovně médií.
    Volné šablony asi upravit moc nelze, resp. jsem to nezkoušel kromě vyhození všelijakých pro mě zbytečných serepetiček, takže nevím.
    (Ohledně samotné práce ve wordpressu prosím vizte tamní nápovědu a systém pokus-omyl, nedělám to jinak a žádné další zázračné vědomosti nemám :-)

  9. Tak, tak,… zkouším jak se dá, ale tohle mě nenapadlo. Vyzkouším. :)
    Volnou šablonu když rozbalím u sebe v compu, tak má podsložku se zdrojovými obrázky. Klidně je mohu upravit a vrátit. Pak ta šablona musí vypadat nově s úpravou. Jenže nechce se mi ji z WP smazat, ten obrázek upravit a zase ji nahrávat – přijde mi to blbé, když už mám v jejím kódu řadu změn a smazáním by se ztratily. Řekl bych, že ta samá podsložka obrázků musí být někde vidět i v tom WP a ten konkrétní obrázek bych tam vyjmul, upravil a vrátil. Jen stále nevím, kde má na WP ta šablona své soubory a jak se k nim dostat. Vidět lze jen ji samotnou ve „Vzhledech“. Tušíte?

  10. Vůbec netuším – šablonu jsem nikam nestahoval, prostě jsem jednu dostatečně černošedou a osekanou vybral a pak prošel všelijaká nastavení a tu něco přidal, tu něco ubral… nahrát nějaký obrázek do záhlaví tam tuším někam jde, ale už nevím, kde to přesně bylo…

  11. Tak jsem se zasekl na menším zádrhelu. V tom Vašem návodu v bodě 3) píšete o úpravě .xml souboru (před importem do wordpressu!). Problém je, že já jsem měl tu zálohu už na WP nahranou. Teď jsem ji chtěl smazat, v Notepad++ upravit a naimportovat zpátky, ale nemůžu ji tam najít. Připojil jsem se přes FTP, nechal prohledat všechny své podsložky, ale wp.xml ani nic podobného tam není. Zřejmě se to rozložilo a rozbalilo do jiných názvů a teď nevím, co dělat. Mám tu zálohu ve svém compu upravit a naimoprtovat ji tam znovu? Netuším, jestli se pak „přepíše“ ta první nebo aby to nedělalo nějakou neplechu. Nechci si to tam „zasvinit“ nějakým dubly apod., zvlášť, když nevím, kde to pak najít a pročistit. Tušíte, kde to tam je?

  12. A ještě jedna věc, jak píšete v bodě 2):
    „…ten je uloží do adresáře odpovídajícího aktuálnímu měsíci, něco jako
    …2012/06/(jméno obrázku).“
    Mě WP žádný podadresář s číslicí měsíce a roku nevytváří. Všechno namrská jen do Uploads. Normálně jsem pro zkoušku nahrál obrázky z Média-Nahrát soubor a žádná další podsložka pod Uploads se nevytvořila.
    Zkusil jsem vytvořit podsložku pomocí FTP a přesunout obrázky tam, ale Knihovna médií z administrace je pak nevidí – ta mnou vytvořená podsložka se jí nelíbí. Vidí je pouze „na hromadě“ v Uploads.
    Potřebuji ale nějaký systém, jak to třídit do podsložek. Časem tam bude takový chaos, že se v tom nevyznám.
    Jak to udělat, aby to vytvářelo ty podsložky podle data?

    Je také normální, že každý obrázek je v Knihovně médií jednou, ale přes FTP ve složce Uploads se vytvoří 2 jeho kopie různých velikostí? Nahraju obrázek např:
    sample.jpg
    a přes FTP tam vidím ještě
    sample-150×150.jpg a
    sample-300×200.jpg
    Mám tam všeho 3x tolik a bez možnosti třídění je tam strašný zmatek. Proč to vytváří nějaké velikostní alternativy, které potom zabírají více místa z prostoru, když v Knihovně médií v administrativě potom nejsou?

    Omlouvám se, nevím, proč musím mít takové zádrhele a nemůže mi to jít jako Vám snadno, zvlášť, když jsem začátečník… :(

  13. já to měl stejně, protože jsem tu měl importovanou pokusnou zálohu bez obrázků ještě před tím, než KLoK upravil export (čistě abych věděl, že se mi alespoň text případně podaří přenést). Nahrál jsem obrázky, pak jsem smazal všechny příspěvky a rubriky a opravenou novou zálohu znovu importoval. Je to magořina, ale nic lepšího v rukávu nemám. Jak by se to chovalo při pokusu o import nové zálohy „přes“ tu starou, to opravdu netuším.
    (Ale jinak ta záloha se podle mě importem „rozpustila“ do samotných příspěvků a struktury blogu, a nikde tam jako taková už přítomná není.)

  14. Aha, tak ten poslední problém s obrázky trojmo jsem už asi odhalil – vytváří si je právě Knihovna médií jako miniatury, co jsou v ní k náhledu. Tak to je zřejmě automatická činnost a nic s ní nenaděláme.
    Teď tedy jen, jak uploadovat obrázky, aby se vytvářela ta podsložka s libovolným názvem anebo aspoň automaticky s datem, jako máte Vy?

  15. Hm, já FTP nepoužívám a žádné takovéhle problémy jsem nezaznamenal; ten adresář, do kterého se mi všechny obrázky ze zálohy napsaly, jsem našel jednoduše u daného obrázku v knihovně médií jako url. Tohle asi bude chtít někoho, kdo tomu opravdu rozumí, což já rozhodně nejsem.

    • Tak stačilo mrknout do Nastavení – Média, tam mi chyběla „fajfka“ u toho automatického ukládání do „letopočtových podadresářů“ :)
      I ty náhledové miniatury se tam dají volit, ale úplně zrušit ne.

      Náhodou, musím říci na rovinu a s potěšením, že s Vámi jsme vyřešili nebo odhalili všechny mé lamácké trable. Oni ti experti buď nemají na takového laika čas, anebo mluví „jazykem jiného kmene“, ze kterého nebývám moudrý. I když vždy předestírám, že jsem začátečník, vyjadřují se „expertovsky“ a vycházejí z toho, že snad znám celé pozadí. Běžný pozemšťan si je nechce znepřátelit přílišným nechápáním a vyptáváním, ale někdy si prostě z prstu nevycucá o čem že to oni mluví… :D

      Takže upřímný dík za Vaši ochotu poradit a vůbec se o začátečnických trablech bavit. :)

      • Hehe, o tomhle nastavení jsem vůbec nevěděl, a je dost dobře možné, že jenom tomu, že jsem to tam měl od začátku přednastavené, vděčím za rozjetí celé akce s KLoKem (která spočívala právě v tom, že jsem se ptal, zda by v tom xml exportu nešlo nahradit ta makra adresami, aby to šlo přepsat) – kdyby mi to tam házel wordpress kdovíkam… Expertům se na druhou stranu nedivím, nemají to s námi jednoduché :-]
        Samozřejmě mě těší, že to k něčemu bylo, a vůbec není zač.

        • 1) Každopádně i kdybych si tady v tom Nastavení vytvořil stejnou podsložku obrázků jako byla u Bloguje, tzn:
          já.bloguje.cz/img/obrazek.jpg
          na:
          já.cz/img/obrazek.jpg
          tak to nic neřeší a to přepsání kódu v .xml záloze stejně budu muset provést, chápu to správně? Jde o to, aby ty články v záloze odkazovaly na nové umístění obrázků, což už není bloguje.cz/img/…, ale nový web. Je to tak?

          2) A to přesměrováni, až o něj KLoKa definitivně požádám bude fungovat tak, že, když někdo z internetu odkazoval na můj obrázek nebo článek na já.bloguje.cz/…, tak ho to teď hodí na ten samý článek(obrázek) umístěný na novém webu nebo ho to hodí vždy jen na home tzn. titulní stránku já.cz ?

          • ad 1) řekl bych, že ano – je potřeba odkazovat na nové umístění obrázku, ne na jeho starou adresu ve správci souborů bloguje; nový musí být celý začátek adresy (ne jenom ten vlastní adresář), beze změny zůstane pouze název souboru.
            ad 2) Tohle sám nevím a taky by mě to zajímalo.

      • Už jste se dal přesměrovat? Já jsem o to požádal už předevčírem, ale pořád nic. KLoK nereaguje… :/ Tak nevím, jestli se to nepovedlo, anebo se na něco čeká… (?)

          • Tak a KLoK mi píše, že u téhle volné instalace wordpressu (bez vlastní domény) nejde přesměrování na jednolivé články zajistit, protože systémy mají nekompatibilní metodu generování odkazu příspěvku (u bloguje je v něm jakési identifikační číslo, ze kterého nejde odvodit to, co potřebuje wordpress – měsíc a rok). Co se dá dělat.

          • Tak jak Vám to přesměrování šlape?
            Mě příspěvky chodí, obrázky v nich se díky Vaší pomoci s přepisem .xml zálohy také zobrazují správně, ale mám jeden zádrhel:

            Na velké obrázky, které se nevešly do úzkého sloupce příspěvků mi lidi z netu odkazovali přímo na tu cestu:
            staryblog.bloguje.cz/img/obrazek.jpg
            Po přesměrování tyto odkazy chodí jen na homepage
            novyblog.cz
            Vytvořil jsem přes FTP ještě paralelní složku s příslušnými obrázky, která má teď stejnou cestu
            novyblog.cz/img/obrazek.jpg
            ale i tak to chodí jen na homepage. :(

            Tušíte, co s tím? Mám pocit, že tohle by měl přesměrovat KLoK u nich, že s tím já nic neudělám. tzn., nejen
            ze staryblog.bloguje.cz na novyblog.cz
            ale ještě i
            ze staryblog.bloguje.cz/img/ na novyblog.cz/img/
            Co myslíte?

            KLoK bohužel nereaguje, přesměroval mě včera a než jsem to odhalil, už šel asi domů. A dnes nevím, jestli bude – myslím, že by měli, když je dnes poslední den. Až to vypnou, bude to „v čudu“ :(

  16. hm, nevím, mně včera odpověděl, co jsem napsal výše… ostatně už od začátku mi bylo jasné, že spousta odkazů odjinud (vč. těch interních v rámci blogu) přestane fungovat; alespoň že to vede na titulku – je tam vyhledávání v rámci blogu, článek lze dohledat podle nadpisu. Imho to nakonec dopadlo docela dobře, a dál už se tím nebudu zabývat.

    • Interní odkazy v rámci blogu jsem vyřešil tak, že jsem v té .xml záloze dal v Notepadu++ přepsat vlastně veškeré prosté adresy
      staryblog.bloguje.cz
      na
      novyblog.cz
      a funguje to.

      • já jsem je nevyřešil, protože jsem tehdy nevěděl, co a jak ten wordpress má udělané a nechtěl jsem se v tom tolik šťourat. Možná by to tak fungovalo, ale u té ne-vlastní domény si nejsem jistý.

  17. Aha, teď teprve čtu Váš příspěvek z pátku.
    Já mám svou doménu, tak mi příspěvky běhají.
    Ale zkuste tento odkaz, je tam spousta cenných rad ohledně přechodu na WP:
    http://tasselhof.com/909077-jak-prejit-z-bloguje-cz-na-wordpress.php#comment-15580
    Já tu zálohu .xml mazal a upravoval už několikrát a pořád dolaďuji. :)
    Jen to s těmi obrázky, co jsem psal ráno, mi chodí jen na titulku, jako Vám. Tam ale žádné ID jako u příspěvků není, tak myslím, že by to přesměrovat šlo, ale KLoK stále nic. :(

    • Však to je tuším ten článek, podle kterého jsem si tu zálohu tedhy na začátku upravoval, ještě než KLoK začal konat.
      Já už nic dolaďovat nebudu, leda sem tam něco ručně, když na to narazím nebo mě někdo upozorní.
      Čímž bych celou debatu o přesunu uzavřel, už se tomu opravdu nehodlám dál věnovat, pardon. Hodně zdaru.

Napsat komentář

