Jsem to ještě já?

(ptá se Aronofsky)
Čerstvě zhlédnuv Černou labuť odpovídám: už ne. Ne že by mu to nefungovalo, rafinovanou hru na zjevné a zároveň nenaplněné (anti-Coenovsky nenaplněné) fyzické hrozby – zas a znova k prasknutí napjaté špičky, fyziologično stříhání nehtů někým zároveň cizím a blízkým a další povedené detaily – (které se nakonec přeci vlastně naplňují, ale ve scéně, kdy už nemůže být pochyb, kterou rovinu sledujeme (a tím i patřičně nadsazeně)), jsem ocenil, stejně jako obratné bruslení kolem banálního „zašuká si a bude fajn“… (člověk prostě musí ocenit, že k finiši ‚sex – podvrtnutý kotník‘ nedošlo). Jenže – aniž bych se stavěl do role znalce A. filmografie (znám Rekviem za sen a Wrestlera, na Pi a Fontánu se už dlouho chystám) – tolik Cronenberga? taková porce Lynche (míním hlavně Mullholand Dr. a INLAND EMPIRE)? tak blízko k Tetsuo? co je vlastně navíc, kromě muziky? (Dokonce i ten motiv záděr už jsem viděl jinde, a možná i působivěji, o matce ani nemluvě). Kdybych to měl zformulovat jinak – jako by se Aronofskému podařil (dobře zvládnutý) smutný způsob selhání – mířit přesně na všechna témata, která mají smysl, a cíl trefit, ale zároveň nenabídnout nic víc než lineární kombinaci toho, jak s nimi už naložili ostatní, formou i ideou. (Když o tom tak přemýšlím, vkrádá se ještě dokonce i Woody Allen a Match Point, resp. všechny variace na zločin a trest, převedené do platonické roviny ovšem.)
Uvidíme, možná časem/po druhém zhlédnutí změním názor (resp. přehodnotím jeho negativní složku ventilovanou výše, jinak se mi to vlastně ‚líbilo‘.)

No a teď ještě titulky: když se odpočítává valčík: „.. two, three“, adekvátní překlad není „… tři, čtyři“, „it fucking hurt“ není „to bolí“, „can’t be her“ není „nemůžu být ona“ a přeložit v přímé řeči „tell me about it“ jako „tak mi to vylič“… inu, labuť to tedy nepřekládala.

Příspěvek byl publikován v rubrice Co jsem viděl. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

4 responses to “Jsem to ještě já?

  1. Zvláštní, spoludivák v tom zas silně (a oprávněně) identifikoval Angelu Carterovou a spol. – možná to funguje jako rozcestník k nekonečnému množství vlivů (ha, uzlový bod), úvaha pro jungiány.

  2. KF zmiňuje ještě Hanekeho (prý A. je H.-ho obdivovatelem) – Pianistka mě opravdu napadla taky (aby ne, při tom traktování vztahu matka-dcera; možná je to Fräulein Kohut ještě před deseti lety, resp. na začátku stávání se sama sebou) … ideou uzlový bod, prostředky slepenec?

Napsat komentář

