Konec báječného nového světa

již staří Mayové.

===
Čajový sáček v hrnku beznadějně klesl ke dnu, tak hluboko, že obvyklé masochistické vynětí/vyjmutí/vyndání holými prsty nepřichází v úvahu. Je to pravděpodobně něco s tím mayským kalendářem, jako ostatně poslední dobou všechno. I když – můj kalendář končil datem 31.12.2009, plánoval jsem koupit navazující, ale nějak jsem nepotkal ten pravý, a teď už to nemá cenu. Pamatovat si. Plánuji rovněž koupi buzoly – nějak není na baterky, nestojí pár litrů a nespoléhá na jakási pochybná vnuknutí shůry. Ovšem zase – jestli se přepóluje ten magnetickej pól (Mayové!), budu za kreténa (stejně).

Přečetl jsem Čapkova-Chodova Antonína Vondrejce – jaké to líčení umělecko-lidského, dobromyslného vlastně, potratu! Ne tak hutné jako Turbina, a s otravnými pasážemi v hanácké dialektice, zato s až canettiovským formátem postav, mistrovským popisem agonie (zevnitř!) a makabrózní tečkou na pitevním stole… e con umore.

A přečetl jsem znovu (po dlouhé době; vypadávaly na mne přitom z knihy malé lístečky se slovíčky, cílevědomě popsané drobným úhledným rukopisem – modří vědí) Brave New World… dalo by se to brát jako (skrytý?) záměr, a nebo jako nezamýšlený výsledek, ale jeden z hlavních dojmů je, že rozdíl mezi α/β/γ/δ/ε-stratifikací páchanou tamo in vitro, a tou, která vzniká (odjakživa vznikala a vznikati bude) v našem malém non-(anti)utopickém světečku pohříchu samovolně, je jaksi jen v efektivitě uchopení výsledku (a terminologii). (Zvlášť ovšem potěšila zmínka o hyperkomplikovaných sportovně-zábavních atrakcích a aktivitách provozovaných nejmodernějším vybavením; ale to jsou jen takové drobné fixní idey.)

Příspěvek byl publikován v rubrice Co jsem četl. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

One response to “Konec báječného nového světa

Napsat komentář

