Z mé dílny XXXVI

Tři prsteny
Jako první budiž prsten s – už zase – ložiskovou kuličkou, tentokráte s mechanickým spojem… Z Ms pasoviny (mimochodem, ze stejného kusu je i jeden kousek zde) o tloušťce 5 mm jsem vyřízl tělo prstenu, zabrousil hrany (s vingly a hranami jsem výjimečně spokojen, ale dělat je od ruky je překvapivě tím větší opruz, čím lépe a rychleji mi to jde) a otvor zakulatil nedávno pořízeným stavitelným výstružníkem (bez pilníku a šmirglu se to ovšem neobešlo). Potom jsem vyvrtal neprůchozí 1mm díru (neprůchozí je asi těsně, tělo prstenu je v tom místě tlusté pouze 2,5 mm) a vyřízl v ní závit M1,2 (hloubka díry stačila, aby závitník rozumně zabral). Následovala trocha pájecí akrobacie – z šroubku M1,2 jsem uřízl hlavičku a vzniklý ani ne 2 mm dlouhý červíček jsem natvrdo připájel k ložiskové kuličce… kupodivu se podařilo. Povrchová úprava nedopadla zcela podle mých představ – chtěl jsem dosáhnout kontrastu vyleštěné kuličky a horní strany těla prstenu s nahrubo osmirkovanými ostatními plochami, ale nevypadá to dobře (na fotkách ještě o dost hůř, jakoby špinavě), asi zvolím spíš matný než poškrábaný povrch. (Vyleštění kuličky a prohlubně navíc, jak by řekla tetička ze Slovácka, dalo kožu, když jsem mírně zašlý prsten přejel před focením zubní pastou…).

prsten (mosaz, obecný kov; 30x21x5 mm; 2010)

tady je ještě detail spoje

prsten - detail spoje (mosaz, obecný kov; 30x21x5 mm; 2010)

Další prsten je taky tvarově prostý, šlo mi vlastně jen o kontrast dvou nekontrastních materiálů – černého kamene (zatím jste se s ním potkali jenom jako s akcentem zde, nicméně pilně mi doma leží a čeká, jak už kameny dovedou) a ebenu. Zhotovení těla i korunky asi nemusím nijak zvlášť rozvádět (paradoxně u měkčího materiálu se ty úhly brousí o dost hůř – stačí , když vám kousek ujede ruka, a celá plocha je nakřivo, a nebo obvykleji zaoblená… peklo), a o uchycení bych nejradší pomlčel, poněvadž mi hned šestkrát trochu ujela ruka (celkem u šesti vrtaných děr), takže tři stříbrné drátky (v kameni i dřevu zajištěné ještě epoxidem) místo přísné symetrie poněkud vrávorají…
(foto taky mizerné – odstíny černé se blbě fotí, kor takhle večer…)

prsten (eben, kámen, stříbro; 37x24x7 mm; 2010)

Poslední kousek je opět prsten, tentokráte z rodu pájecích etud. Obroučku jsem uřízl z Ms plechu, ohnul na profilové kovadlince a spájel. Korunka je dutá, z Ms trubky, oba konce jsem uzavřel vpájením konkávních měděných (anti)čepiček; ve stěně válce jsem pak vypiloval zářez, který nasedá na obroučku. Pájení tohoto spoje se podařilo až napodruhé; se všemi čtyřmi spoji jsem ovšem spokojený.

prsten (mosaz, měď; 30x20x12 mm; 2010)

Ještě tu mám další tři kousky (jeden robustnější závěs a dvě drobnosti), ale ty až někdy příště – focení otravnější povrchové úpravy!

PS.: koukám mi bloguje sežralo všechny odkazy, ačkoli jsem na ně v rozhraní nesahal… pomsta za sporadické bloggerství? :-(

Příspěvek byl publikován v rubrice Z mé dílny. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

18 responses to “Z mé dílny XXXVI

  1. Ten čiernočierny je fajný, vedieť o ňom A.C.Clarke, myslím, že by mal šancu zahrať si v niektorej z vesmírnych odysseí.V tom treťom medenom by som nejak podvedome čakal dierku na kľúč. ;-)

  2. Mod, díky… nějak si nikdy nejsem jistý, jestli v těch pájecích etudách jen nepermutuju objemy a plochy… pokud to funguje, tím lépe.mČ – už před časem mi přestalo fungovat řazení odkazů, tuším jsem psal i adminovi, bez odezvy… těď jsem se jen přihlásil, napsal a publikoval příspěvek (vč. nahrání obrázků) a odkazy jsou pryč… nicméně: jak by řekl kamarád z ostravska: sere pes.r1, možná je to tím, že za žádným si tak úplně nestojím z estetického hlediska, spíš koncepčně, a tak napůl řemeslně… lojzo, obelisk mě napadl ;-)

  3. Mod., neprodávám – zpravidla jde o cvičení nebo experimenty, nejsem si jistý trvanlivostí a nositelností, často ani "designem", výrobky mají různé zjevné či skryté vady či nedodělky atd… krom toho se mi nechce dělat kopie (i když by asi byly povedenější) ani se zbavovat originálů :-) … o různých byrokratických komplikacích ani nemluvě… Možná někdy časem, až se zdokonalím a dovybavím mechanizací; uvidíme.Báro, kdbys mě při tom magickém pájení pozorovala, popadala by ses za břicho smíchy :-) Připájet ten červík bylo mnohem jednodušší než přesně zapilovat, slícovat, slabým ocelovým drátem k sobě pevně svázat, spájet a potom začistit ten poslední prsten… červík stačilo oráchat v tavidle, přitavit na něj malou kuličku pájky, vyhřát tavidlem přetřenou ložiskovou kuličku a pak tam ten červík jenom posadit – pájka se rozteče, voila :-)

  4. Mně se nejvíc líbí ten černý – jak víme, černá jde ke všemu a dříve nebo později jde každý k ní – ale krásné jsou všechny a prozrazují nejen nápad, ale i značnou zručnost.Proč ty vlastně už někde nevystavuješ, příteli?

  5. BlueBeare, díky; ale vystavovat není co – z hlediska řemesla je tohle tak na úrovni slohových cvičení, z hlediska uměleckého radši ani slovo. Takhle na blogu je to tak akorát.

  6. Nevím, který výtvor je lepší – dlouho jsem tady nebyla, jako ostatně nikde, ale za tu dobu je vidět, jak jsi pořád lepší a lepší – nevím, jak se ještě můžeš zlepšit.Moc zdravím.

  7. hanci, díky… určitý pokrok pozoruju, na druhou stranu se mi občas zasteskne po úplných začátcích, kdy jsem měl mnohem větší vytrvalost. A prostoru ke zlepšování je závratné množství, to mi věř.

    • Zdravím a děkuji za pochvalu :-)
      Problémů může být víc – 1) spoj musí být čistý a musí být dobře slícovaný, 2) je potřeba dostatek tavidla a 3) zdroj tepla musí mít dostatečný výkon (nerovná se teplotu, ta sama o sobě nestačí) – dlouho jsem používal klasický hořák od Proxxonu, a ten by na normální prsten podle mě měl ještě stačit – skoro všechno, co najdete tady na blogu, je pájené právě tak, i když občas už s obtížemi… kvůli pájení plechu nebo masivnějších dílů jsem časem přešel k jednomu z hořáků, které má v nabídce Advantage-fl.

Napsat komentář

