Z mé dílny XXXV

závěs a pájecí etuda
Není každý den posvícení a když se nedaří, tak se nedaří, takže z posledních pokusů mohu představit pouze další pájecí etudu a technologicky středně nepovedený závěs:

Etuda je dutá, z pěti kusů – tři šikmo uříznuté kousky trubičky (průměr 7 mm), vypuklá čepička a vpuklá antičepička. Spájel jsem nejprve čepičku a antičepičku k příslušným kouskům trubičky (tvrdší pájkou, kterou jsem kdysi vysomroval na topenářích, a kterou používám jen na maličké věci, protože má dost vysoký bod tání a je o dost citlivější na přesné slícování pájených částí) a potom na oantičepičkovaný díl připájel střední trubičku a nakonec i očepičkovaný konec (oba spoje měkčí pájkou).

pájecí etuda - dutá, z trubiček (mosaz; d 28 mm, průměr 7 mm; 2010)

Závěs je nerezovo-mosazný. Z nerezového plechu (0,76 mm) jsem vyřízl trojúhelník, vypiloval v něm půlkulaté zářezy, do kterých těsně zapadly obě trubičky. Při pájení jsem v prvním kole připájel větší trubičku k trojúhelníku, zároveň ji opatřil antičepičkou a spojovacím esíčkem, v druhém kole jsem pak přidal menší trubičku, oantičepičkoval i ji a zároveň připájel i esíčko (před pájením přihnuté tak, aby těsně přiléhalo k tělu trubičky. Ve třetím kole jsem na rubovou stranu přidal ještě krátkou trubičku (k provlečení nerezové obruče).
Připájení esíčka se výrazně nepovedlo (na obou stranách), nakonec jsem musel situaci zachránit měkčí pájkou (napotřetí). Všímavý kritik by si navíc jistě všiml, že menší trubička je připájena trošku nakřivo a že závěsová trubička při pájení kupodivu neskončila na mírně spilované ploše, kterou měla původně dosednout na nerez (všiml jsem si toho až po zdlouhavých opravách pájení esíčka a neměl jsem už sílu se s tím patlat). A konečně při odstraňování přebytečné pájky z nerezu se mi (jako už tradičně) podařilo povrch slušně poškrábat, což jsem sice částečně napravil broušením, ale nakonec jsem zbaběle zvolil dekorativně matný povrch (400 grit).

závěs (nerez, mosaz; 47x14x5 mm; 2010)

Příspěvek byl publikován v rubrice Z mé dílny. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

4 responses to “Z mé dílny XXXV

  1. Zaves makroskopicky nafoceny vypada jako svicen :) BTW videl jsem stribrny prsten, kde roli ozdoby hrala namotana medena civka siroka asi 50 mm. Tak jsem si na tebe hned vzpomnel :)

Napsat komentář

