Z mé dílny XXIX

závěs, prsten a … (nyní nově s názorným náčrtkem!)
Dlouho dlouho jsem se k žádnému výtvarnu nedostal, až teď, a to ještě v dost nepečlivé náladě, takže níže uvedené produkty mají zanedbanou (resp. téměř neprovedenou) povrchovou úpravu, kromě prstenu jsou to spíš etudy a plody ‚okamžité inspirace’… všechny, kterým dlužím nějaký dekorativní revanš, prosím o trpělivost.

1. Závěs s kamenem.
Při jednom výletu mlhavou krajinou se stopami po vánici jsem na hromadě oblázkového štěrku našel příjemně nafialovělý ‚kráterovitý‘ kámen. I sebral jsem jej a zkusil nějak zasadit do něčeho – operace, které se vyhýbám a děsím, poněvadž jsem přítel neviditelných spojů a přesných zasazení, kterých jednoduše nejsem schopen. Nicméně zkoušet se to musí…
Z měděného plechu jsem lupenkovou pilkou uříznul asi 150 mm dlouhý pásek plechu, který vystačil na obroučku i na ‚pacičky‘. Dobře vyžíhanou a osmirkovanou obroučku jsem těsně ovinul kolem kamene, uřízl a spájel… najednou jsem se pokusil připájet i očko (z drátu čtvercového průřezu, který kdysi patříval nějakému kondenzátorku :-) a pacičky, podařilo se po dvou opravách. Záměrně těsnější obroučku (větší se zmenšuje těžko, menší se dá kousek vyklepat) jsem potom očistil (pájením vyžíhaná měď je měkká jak máslo, takhle tenký pásek plechu se nedá ani pořádně pilovat), napasoval na kámen, zajistil pacičkami a nahrubo doleštil ocelovým kartáčkem v mikrovrtačce.

závěs (kámen, měď; 50x25x10 mm; 2009)

Pozn.: podle fotky vypadá obroučka vedená křivo… ve skutečnosti je ok, na fotce klame stín a úhel focení… nechtělo se mi to fotit znovu.

2. Prsten
Podobný habitus prstenu – mosazná obroučka přerušená drobnější ocelovou – jsem už jednou (s jinými proporcemi a s vnější obroučkou z ložiska coby materiálem) použil. Ms obroučka je uříznutá z trubky, ta menší také, se třemi od ruky dělanými zářezy (napoprvé obstojně, dost klika). Pájení se výrazně nedařilo – symetrie je drsná milenka.

prsten (mosaz, obecný kov; výška 25 mm, vnější průměr 20 mm, vnitřní 18 mm; 2009)

3. Medailonek
Kdysi jsem si ze šrotiště přinesl železné kruhové destičky různých průměrů, asi odpad z lisovny, a od té doby přemýšlím, jak je nejlépe použít. Spojit dvě z nich mosaznou obroučkou je sice nosná idea, ale jen do chvíle, než si člověk uvědomí, že dostane zase jen polotovary, se kterými by bylo potřeba vymyslet něco dalšího… leda by snad jedna z těch destiček nebyla napevno, nýbrž otvírací… takže medailonek.

Postup:

spodní část: ustřihnul jsem mosazný pásek o délce odpovídající průměru kruhu (bere se průměr zmenšený o tloušťku materiálu), dobře vyžíhal, očistil a ohnul; pak jsem uřízl trubičku a celé natvrdo spájel.

horní část (malý kruh): přiložil jsem víko, na něj položil malý kruh a odměřil tloušťku, kterou bude potřeba podložil druhou část trubičky pantu; uřízl jsem maličký obdélník z příslušně tlustého plechu, položil na něj trubičku a celé připájel k malému kruhu; kupodivu se to podařilo celkem rovně a napoprvé, jenom s drobnou korekcí délky (viz náčrtek, (1)). Potom bylo potřeba velmi přesně vyříznout a vypilovat vnitřní část trubičky tak, aby do ní přesně sedla ta ze spodní části. To se povedlo tak tak, ale celkem to jde. Vnitřní osou pantu je taky Ms trubička s přesným průměrem (ing. Litomyský prodává sadu teleskopicky zasouvatelných profilů, na podobné účely skvělá věc); nechtěl jsem ohrozit celou dosavadní práci pokusem o zajištění osy pantu rozklepnutím – mosaz pájením taky měkne, takže jsem sáhl po dočasném řešení – v hromadě hodinářských šroubků jsem našel dvojici šroubek – matka, matičku připájel na jeden konec vnitřní trubičky. Potom jsem použil modelářskou vrtačku jako soustruh: upnul jsem trubičku do sklíčidla a pilníkem/šmirglem jsem původně šestihrannou matičku stáhl na to co je vidět na fotkách (matička není připájená zcela v ose trubičky, ale je kolmo… pořád jaksi nevěřím, že se mi tuhle operaci podařilo provést…) (viz náčrtek, (2)). Stačilo upravit délku vnitřní trubičky a pant byl hotov.

nákres části pantu

sestavení: dalším pájením, ať už na spodní nebo na horní části, bych pravděpodobně vše pokazil, rezignoval jsem tedy na zavírání (čistě mechanické snadno připevnitelné mne nenapadlo; možná časem přidám do pantu aspoň nějaké pérko) a pro připevnění malého kruhu jsem zvolil nýtování… do malého kruhu jsem vyvrtal dvě 1,4mm díry, sestavil medailonek a provrtal díry i do víka. Protáhl jsem je na 1,5 mm a z vrchní strany malého kruhu a spodní strany víka rozšířil na 1,6 mm, aby nýt držel i bez hlavičky. Uřízl jsem dva cca 3mm kousky 1,5mm mosazného drátu, zapomněl je vyžíhat…, spojil jimi otvory, zmáčkl je ve svěráku, dorazil víko a malý kruh k sobě a rozklepal.
Po zabroušení a sesazení bylo… hotovo, povrchovou úpravu jsem odbyl, ale počítám, že její důstojné provedení by zabralo několik hodin.

medailon-etuda (mosaz, obecný kov; 26x31x4 mm; 2009)

medailon-etuda (mosaz, obecný kov; 26x31x4 mm; 2009)

Příspěvek byl publikován v rubrice Z mé dílny. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

13 responses to “Z mé dílny XXIX

  1. děkuji vespolek :-)Gombo, přece si to nebudu chválit, když vím, co je špatně a proč to špatně zůstalo… přitom právě na povrchové úpravě se nakonec pozná úplně všechno – vyniknou špatně pájené spoje, nutnost odbrousit zbytěčně vzniklé škrábance a/nebo nerozteklou pájku snadno poškodí symetrii, ztratí se hrany a šperk získá obnošený vzhled… atd… prostě škoda slov ;-)

  2. Cheorchio, no dobře, jsem ochotný připustit příjemný design, ale mistrovskou práci nikdy! :-]asTMO, je to měkké a křehké, i když je to železo – ty dva vnitřní obloučky jsou cca 0.8 mm široké… ostatně jsem si tu korunku nehodou (ruce rychlejší mozku) smáčknul ve svěráku a musel opravovat…:-/ takže správná formulace je, že spojovací kroužky jsou luxusní deformovače toho prstenu…Liško, díky… ty puntíky jsou nýtky, které drží malý kruh na víčku… jo a jsou trochu nakřivo ;-)Ohledně pantu jsem přidal názorný obrázek… :-)

  3. zcr, možná hrubě přeceňuješ spojovací kroužky. :o) Někdy Ti, až vylezu z nory, předvedu názorně, co mám na mysli, pomocí prstenu určeného přímo pro tento účel.

Napsat komentář

