No tak zase něco

prozměnu z Bernharda
„Každý z nás má delší časové období, kdy vůbec neexistuje, jen existenci předstírá.“

Rozrušení, str. 200; překlad Radovan Charvát, PROSTOR 2004

„Říkám: často mne napadlo, aha, toto je teolog!, ten ti všechno vysvětlí a celý život už budeš mít klid, a zase aha, toto je matematik! a aha, toto je umělec! a aha, toto je bezvadný vědecký charakter! a stále častěji aha, prostý člověk a aha, docela prostý člověk!, ten ti všechno vysvětlí a celý život už buděš mít klid, ale nakonec mi nikdo nedokázal cokoli vysvětlit, ani sebenepatrnější věc, a nikdo mi klid nepřinesl, nedovedl mi přinést klid ani v případě zcela směšných věcí, naopak, říkám, můj neklid se ve skutečnosti s postupem času stále zvětšuje. Teď už se přirozeně neptám na nic a nikoho, vážený pane, protože ve skutečnosti neexistuje člověk, jehož by se člověk mohl ptát, i kdyby byl úplný hlupák.“

Moušlování, str. 202-203, překlad Miroslav Petříček, PROSTOR 2008

„Dal jsem se v plen hmyzu, vážený pane.“

ibid., str. 246

„A jelikož je jisté, že neděláme nic jiného, než že sledujeme náš cíl, kterým je smrt, a jelikož víme, co smrt obnáší, snažíme se osvojit si veškeré prostředky, s jejichž pomocí bychom od tohoto poznání odvrátili pozornost, a tak, podíváme-li se zblízka, vidíme na světě jen lidi snažící se neustále a po celý život odvrátit od této skutečnosti pozornost.“

Ano, str. 89-90, překlad Hana Staviařová, PROSTOR 2004

„A ačkoli mi bylo jasné, že tento stav obsahující příslib nové existence nepotrvá dlouho, bylo mi to v tu chvíli lhostejné.

ibid., str. 92

Příspěvek byl publikován v rubrice Co jsem četl. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

One response to “No tak zase něco

  1. Asi to bude tím, že všichni víme asi tak stejně o čemkoliv, ale nejvíce nevíme nic o tom, co bylo "před" a co bude "po", tedy fatalistické otázky nevysvětlí nikdo. Musíš se holt ptát spíše na věci empirické (u jiných)…

Napsat komentář

