O hudebních podobnostech a plagiátech

Středověk neskončil!
Nedávno proběhla u Wu-wejova článku o proměnách hlavního tématu Smetanovy Vltavy (Kočka leze mollovou dírou, a nebo taky švédská lidová atd) debata o hudebních tématech obecně, a mimo jiné i o plagiátech a různých dalších podobnostech.

Dával jsem tam v diskusi k dobru dvě takové pozoruhodné shody. K jedné z nich jsem tehdy měl i důkazní materiál:

laskavý čtenář/posluchač nechať srovná
(0:05-0:14)

s tímto
(1:10-1:19)

Ale ke druhé ne, až do dneška…
Laskavý čtenář/posluchač lačný opravdu roztomilé podobnosti nechať srovná
(4:45-4:50; celá třetí věta začíná na 3:43, ale leda kvůli kontextu (je to jen maličký vedlejší motiv), protože interpretace mi přijde nevalná, bez života a s chybami…)

(někteří už možná tuší) s tímto
(0:15-0:20)

Dovolím si jízlivou poznámku, že zatímco John Williams velmi dobře ví, co dělá, a Labutí jezero určitě slyšel nespočetněkrát, 25. a 26. takt třetí věty Sonáty h moll Johanna Joachima Quantze zůstane většině skladatelů (najmě těch popových) asi velmi dokonale utajen…

Příspěvek byl publikován v rubrice Co jsem slyšel. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

4 responses to “O hudebních podobnostech a plagiátech

Napsat komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s