Perdendosi

poco a poco
Vyhlédl jsem z okna a všiml si výrazného stínu vrženého pouliční lampou na silnici… větvoví… přišel mi nepovědomý, ten stín; že by opadalo? pak mi došlo, že opravili lampu.

Sedm let před smrtí vydal Arthur Honegger sbírku esejů, kritik a novinových statí Zaříkání zkamenělin. Česky vyšla v r. 1960. Rozvažuje je v ní (s nesmírnou zdvořilostí) nad nešvary tehdejšího hudebního života, například nad každoroční záplavou Lisztů, Chopinů, Schumannů a Beethovenů, jejichž vybrané kusy se hrají pořád dokolečka, hlavně proto, aby bylo vidět, že klavírista cvičil, a že to obecenstvo chce… Je to kniha venkoncem smutná, srovnatelně se Zolovým Mistrovským dílem.
V nespravedlivých chvilkách (jsemť taky jenom člověk nebo tak něco) bych si rád přečetl i Roztloukání zkamenělin a bůhvíproč se mi vybavují některé znamenité nápady z Mechanického pomeranče.
Jo a ještě nečím je kniha pozoruhodná – české vydání je opatřeno rejstříkem, v němž mnozí zapomenutci mají dvacetiřádkové resumé, zatímco…:

Messiaen Olivier (1908), profesor pařížské konzervatoře a skladatel s příznačným sklonem ke katolickému mysticismu.

Tuhle mi přišlo komické, jak se většina lidí snaží, aby po nich něco zůstalo… přitom dokonalým kunstwerkem je potichu a úplně zmizet… rozvolnit vztahy s přáteli, počkat, až nejbližší zemřou, vzdálit se rodině, neangažovat se, přežívat… přesnými řezy odstraňovat úřední a matriční záznamy, a pak, v rozumném věku, spokojeně shnít někde v horách, kam se nechodí. Možná jsou dějiny plné takových osob, o kterých se nic neví, protože to tak chtěli; možná je to celý tajný řád, o kterém by se dal napsat konspirační román. A nebo historické pojednání a životopisy jeho členů. Tedy alespoň těch, kteří ve svém poslání selhali.

Pobavil mne dneska průjezd míchačky na beton, a taky sedm statečných koroptví a ve větvích nad nimi dvě poštolky, nebo to letadlo, co chvíli vypadalo jako hvězda… a několik prudkých změn nálady… vlastně i Teplí náckové ve Světozoru mne pobavili, i když jsem se docela nudil a pak rychle odešel.
Pobavila mne i myšlenka, že na to všechno by mi určitě šikovný psychiatr dal prášky.

5 responses to “Perdendosi

  1. U Tebe častěji, než u jiných se musím vzdělávat. „Do ztracena“ je „Perdendosi“. Za tři dny už to nebudu vědět. Ten Tvůj vhled a hloubka… to je neskutečný. Dokazuješ, že Vesmír je plný Vesmírů, jejichž počet limitně se blíží počtu vln v kousku kvantové pěny.

Napsat komentář

