… vrátil se mi zrak

a já se najednou zas díval na svět zpříma…
Ano, nová optika, po čtyřech letech. Už předloni začínala optická mohutnost (a všeckny ty nepřehledné veličiny pofiderně definovaných jednotek) užívaných skel zaostávat za skutečnými potřebami mých očí, a v loni pak nastoupily známé symptomy – dobíhání tramvají s nesprávným číslem, míjení známých, uondané bulvy. Bylo na čase.
Paní doktorka proměřila a konstatovala, že „…se nám tam udělal cylindřík…“, načež přidala na testovací pomůcku další udělátko a zavelela zatočit jakýmsi čudlíkem. I zatočil jsem a – svět se projasnil a já náhle zjistil, že to, co mám na protější stěně číst, jsou písmenka. I zatěšil jsem se na nová skla velmi. (Mých dioptrických parametrů znalý skeptik by asi zde poznamenal, že zisk třičtvrtědioptrie a puldioptriového cylindru poněkud dramatizuji…).
Veden principem odložené slasti chodil jsem ještě asi tři týdny ve starých brýlích, ale včera – včera přišel Den Dp. Odevzdal jsem v optice (ano, je to ta samá prodejna v Ječné, kde jsem k brýlím přišel já i Šumař…) recepis a paní se vrátila s odlehčenými skly, abych se na ně podíval a tak, a vůbec se snažila být hodně přesvědčivá – neodlehčená skla jsou těžká, budou přečnívat z obroučky… Na mne si ovšem nepřišla: jako správný zkoumavý zákazník jsem si nechal předvést i skla normální. Inu, rozdíl tu byl, a na okrajích nevybroušené čočky to vypadalo vskutku dramaticky – ale protože mám obruby poměrně úzké a v průměru 2¼ Dp na jedno oko, nechal jsem si spočítat ještě cenu… přátelé, neodlehčená skla cca 8 hKč, odlehčená 2,4 kKč. No hádejte, která jsem si vybral.
Následovala krátká etuda „… a teď ještě tady na recept dva podpisy…“ „Tohle vám podepíšu [prohlášení, kdy jsem naposledy dostal brýle], ale tohle ne, to je potvrzení převzetí brýlí…“ „No ony jsou ty recepty dvacet let staré…“ „Ale tady je napsáno ‚Potvrzuji převzetí brýlí’…“ „… to se dřív vydávaly hotové…“ „Ne, to vám teď nepodepíšu, to je potvrzení převzetí brýlí a já ještě žádné brýle nedostal…“.
I tuhle psychologickou válku jsem vyhrál a triumfálně připojil druhý podpis až po převzetí hotových brýlí s neodlehčenými skly, jejichž neodlehčenost se přečníváním z obruby nemanifestuje zdaleka tak dramaticky, jak mi bylo prorokováno…
(Čas na ztohovení skel (úmyslný překlep vyjadřující mé sympatie semaforové akci asi-Romana asi-Týce, t.č. vláčeného debilní justicí po súdiech země české) jsem, neobrýlen, trávil pohybem v přilehlých končinách a dílem i posedem v Salmovské literární kavárně, kde se schylovalo k vystoupení Ester Kočičkové… jelipakzda si ta dobrá žena vědoma toho, že na tomtéž pódiu vystupovala i MDA (Bakič)?!)
… a vyšel jsem z optiky do báječného nového světa, který vyvstav z hmlh zavalil mne kontrastem a ostrostí jako naposledy před čtverými roky. Nebránil jsem se slabomyslnému úsměvu. Přátelé, nové brýle jsou skvělá věc… a to zejména zjara, mj. na počátku bezpochyby skvělé houbařské sezóny 2008!
Těším se tedy na viděnou.

Kouzelný světe
přiblíží mi tě jistě
dvě dioptrie.

Příspěvek byl publikován v rubrice Co jsem zažil. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

11 responses to “… vrátil se mi zrak

  1. O smyslu lékařského vyšetření před pořízením nových čoček v poslední době dost pochybuji. Nejdůležitější část je stejně nakonec zkoušení brýlí, které se prý dá absolvovat i přímo v optice. Cylindřík je ale možná už o něco složitější.Ad skvělá houbařská sezóna:http://www.meteopress.cz…/?p=1763

  2. Ofelie, nostalgicky jsem vzpomněl Viléma z Baskervillu :-)asTMO, na krátké vzdálenosti (tedy například přes čajový stoleček) vidím zhruba stejně dobře… čaj se tedy neodkládá.r1, já mám z vyšetření v optice pocit jakési fastfoodové nepatřičnosti, i když to jsou asi doktoři jako jinde. Ale se ‚svou‘ očařkou jsem spokojený, chodím tam dlouho a neměl jsem důvod to tedy neprovést standartně. Navíc na nové brýle si člověk přeci jenom chvíli zvyká, takže přímo v optice toho podle mne nepoznáš moc. Nevím.Podle houbařských serverů už se to opravdu pomalu rozjíždí, napršeno je pěkně, teplo má být… příští týden to nejspíš vypukne (jarní druhy už končí a začínají se objevovat i hřibovité…). Už aby! :-)

  3. Já taky chodím na vyšetření k očařce. Fastfoodová nepatřičnost je přiléhavý výraz, vnímám věc stejně. Chtěl jsem na tu možnost jen poukázat v rámci rozvoje diskuse :)

  4. To mi připomíná obdobný zážitek a mé prozření tento čtvrtek (a to šlo jen o jednu malou půlku navíc :). Ta nová optická čtyřletka začala zřejmě na více místech současně.

  5. A takže tu Ječnou doporučujete, nebo spíš naopak?Už mám taky dávno čas, nechal jsem se loni dotlačit do metrosexuálních odlehčených obrouček a plastu a hned se poškrábaly, mrchy.

  6. … děkuji, výhled do krajiny je báječný… :-)mČ, já si tam kdysi kupoval i obroučky a jsem spokojený (i mi tehdy v promptně, bez remcání a bakšišů, doupravili usazení skla, neb při chadnutí brýlí v arktickém vzduchu tehdejší zimy v nich trochu lupalo)… ale nemám moc srovnání s jinými optikami a nestrávil jsem tam dohromady mnoho času. Šumař byl zdá se spokojený velmi: http://sumar.bloguje.cz…hodli.php

  7. (A jinak usazení starých čoček (provedené tamtéž před čtyřmi roky) prodavačka sama pochválila, o skutečnosti v závorce nevědouc ničeho; teď se mi to vsazení (o dost silnějších skel) taky zdá zdařilé.)

Zanechat Odpověď

