Kdo to ví, odpoví (II)

Tajemství odhaleno – vinen je Michael Nyman!
Před časem jsem se tu nesměle otázal, zda mne někdo nenavede k totožnosti jisté velmi povedené skladby, kterou jsem zaslechl z několika zcela mimoběžných stran a nemohl jsem ji dohledat…
Dobrá věc se podařila:

An Eye For Optical Theory z hudby k filmu The Draughtsman’s Contract (režie P. Greenaway)

A podařila se nad očekávání dobře – usilovným klikáním jsem se nakonec dostal ke (snad) univerzálně přehratelné celé skladbičce (durata 5′):

zde

Také jsem dohledal obsazení, které je dost divoké (a zmateně zapsané, takže za správný překlad neručím):
2 sopránsaxofony (jeden alternuje altsaxofon), barytonsaxofon, flétna alternující pikolu, lesní roh, (špatnou zkratkou zapsaný jiný žesť, snad trubka), basový trombón alternující eufonium, klavír, 2 housle, viola, violoncello, elektrická basová kytara.
Skladba ovšem existuje v několika verzích, mj. pro saxofonový ensemble s baskytarou, našel jsem taky všelijaké variace. Odkaz by měl vést na originál z Greenawayova filmu.

A vůbec tenhle Nyman! Má na kontě už pěknou řádku soundtracků (podle IMDb 75, mj. i Gattaca), o jeho Dvojkoncertu pro sopránsaxofon, violoncello a orchestr jsem se už zmiňoval… Některé jeho věci mi sedí více, některé méně (občas příliš mnoho sentimentu, občas příliš mnoho popíku, občas příliš málo minimalu), ale ty, kde se kombinuje živoucí rytmus a zvláštní jasná barva zvuku (viz výše daný odkaz; sporánový saxofon ve vysoké polozé zní nádherně!), tam odolávám stěží…

Na YouTube je k nalezení přemnoho Nymanových skladeb, přičemž výrazně převažují všelijaké kousky soundtracků (a mezi nimi hlavně mému vkusu neodpovídající soudtrack k filmu The Piano) a sem tam nějaký větší kus – mj. i kompletní Koncert pro klavír a orchestr, který je (bohužel) materiálem spřízněný s výše zmíněným soundtrackem… První půltřetí minuta třetí věty (The Hut) je ale myslím docela pěkná ukázka Nymanova „zvukového vesmíru“, stejně jako snad i věta čtvrtá (The Release)

A ještě jedna docela zajímavá drobnost – Interlude in C (tu nebo tu – druhá verze mi přijde trochu lepší). Hergot, to musí být radost hrát…

PS.: Ukázalo se, že mne můj cit pro barvu tónu skutečně zradil, neboť po fagotu není v obsazení ani stopy… Nezbývá mi tedy, než spáchat sepuku naostřeným basovým klíčem…)

PPS.: Ještě přidám odkazy na další střípky z The Draughtsman’s Contract:

The Disposition of the Linen

Chasing Sheep Is Best Left To Shepherds

Příspěvek byl publikován v rubrice Co jsem slyšel. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

2 responses to “Kdo to ví, odpoví (II)

  1. celý The Draughtsman’s Contract je výbornej film. a celej Greenaway. třeba Prosperovy knihy, mňam :)pár jeho děl teď vychází v Levnejch knihách v češtině, pár jsem koupila, ale ještě neviděla, tak doufám, že překlad bude v pořádku.

Zanechat Odpověď

