Ex-entomolog

když už jsem tu včera strašil s tím krascem…
Jsem maloměstské dítě, ale k přírodě jsem byl veden, jak to jen šlo*. Těžko říct, která motýlí křídla kde mávla, že cvaklo mi cosi v hlavě – a já se stal nadšeným botanikem. Tím jsem byl do té doby, než jsem zjistil, že broukozpytu se říká entomologie, nikoli botanika…
Pamatuji se velmi dobře, jak jsem jednoho dne v lese „začal“ brouky sbírat (mohlo mi být tak šest let): našel jsem v pařezu krásného střevlíka, tuším fialového (obr.). Učil jsem se jednoho brouka za druhým, sháněl všechnu dostupnou literaturu (zahlížeje na vši takovou, která pojednávala o hmyzu bezkrovečném, samozřejmě s výjimkou polokrovečníků, drabčíků a podobně, což jsou jen trošičku nepovedení brouci :), a toužil mít regulérní sbírku… Krabice se sehnala, pinzety, špendlíky a jiné propriety taky, nejhorším problémem byly chemikálie pro ubezvzdušnicování. Začal jsem tedy prostě – topením berušek v benzínu. Brzy jsem učinil jedno ze svých prvních empirických zjistění – berušky se v benzínu odbarvují. Neúspěch s benzínem (vyluhovanou berušku těžko nazvat jinak než neúspěchem…) mne časem dovedl k poznání, že v lihu se odbarvují taky. Samozřejmě jsem tou dobou už měl nastudováno, jak má taková smrtička a vůbec preparační proces vypadat, vzduchem se tedy neslo posvátné slovo éter, až se, s trochou štěstí, vzduchem nesly i jeho páry. Mám na něj příjemné vzpomínky… šetrnost, naivita i rozum mi nedovolily drahocenou kapalinu vyčuchat, nicméně mám vůni éteru od té doby rád. Od Speciálu to byl přeci jen krok vpřed.**

Celou základní školu jsem chodil po lesích, vodách a stráních, s plechovkou na brouky a očima dokořán, doma úlovky třídil, vraždil či propouštěl, preparoval a ukládal. Časem jsem si tak pořídil malou sbírku, jednu dobu jsem na ní spolupracoval s kamarádem, kterého to taky chytlo.
Když o tom tak přemýšlím, nebyl jsem nijak úspěšný a nepovraždil jsem toho moc… Opravdové vzácnosti jsem neměl žádné a třeba samečka roháče obecného (obr.) jsem ještě živého neviděl, nosorožíka kapucínka (obr.) až předloni ve Florencii, páchníka hnědého (obr.) po letech. Rád bych jednou viděl třeba krajníka pižmového (obr.), tesaříka alpského (obr.), mrchožrouta housenkáře (obr.), krasce měďáka (obr.), chrousta mlynaříka (obr.) a spoustu dalších, vzácnějších i méně vzácných, velkých i malých, barevných i nebarevných… Každé to jméno má pro mne neopakovatelný zvuk!

Praktická entomologie ze mne časem vyvanula (těkavým rozpustidlem jsem o život žádného brouka nepřipravil už od konce základní školy), substituována exaktnějšími přírodovědami; dodnes ovšem poznám většinu běžnějších či nápadnějších brouků, mnohé umím i latinsky a jsem schopen běžet za letícím hmyzem, nedbaje úšlkebků okolí, a pak se s chyceným broukem (k nevoli jeho i okolí) chvíli mazlit a nadšeně jej demonstrovat… Co se v mládí naučíš, kvůli tomu se ti ve stáří budou smát…

* mimo jiné i působením bible mého dětství, Knížky Přírody, známé spíše pod originálním názvem Příroda ČSSR (další bibliografické údaje žel z rukávce nevytřepu, ale znáte ji asi všickni vy alespoň elementárně staří…).

** Berušky se v parách éteru neodbarvují, ovšem vytuhnou – doslova. Entomologové používají zpravidla „octový éter“ aka ethylacetát (k němuž jsem se dostal až na sklonku své entomologické kariéry), který ponechává hmyzí kadáverek pěkně vláčný a tvarovatelný.

Příspěvek byl publikován v rubrice Co jsem. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

21 responses to “Ex-entomolog

  1. Stydím se, já to studuju a brouky neumím. Jinak roháče najdeš ve starých dubových parcích, třeba tady kousek na Hluboké jich bývá každé léto plno, když je po ránu zima, padají ze stromů jako hrušky :)

  2. Snad jako žaludy, ne? :)))Kde bych je měl hledat, to vím, ale buď jsem je tam nehledal, nebo jsem je tam nenašel (oni se rojí jen v poměrně úzkém časovém rozmezí a žijí pár týdnů – prostě jsem nikdy nebyl na správném místě ve správný čas…); budu na ně muset někdy spáchat trestnou výpravu…

  3. zcr,kromě těch brouků absloutně nechápu, o čem je tady řeč (nějaký bankéř Grignard ze Societé Generale:), já bych brouky nesbíral, neb to jejich odesílání na onen broučí svět bych nedal (asi slabá nátura). V astronomii je to jinak… to, co studuješ, na to si prostě nikdy nesáhneš…

  4. Mod., pavouky nerad: pokud se mi připletou do cesty nějak výrazně nevhodně (například setkání face to face ve smrkové houštině), je zle. Co to je: Mělo to osm noh a teď se to rozprostírá na čtverečním decimetru? pavouk, který ve smrkové houštině výrazně nevhodně (face to face) potkal zcr…:))

  5. Tak se nyní znovu po letech trošku zastydím… ehm. Když jsem byl malé cca 5-leté škvrně – jednou v Beskydech, k smrti mě při exkurzi do lesa vyděsil hrozivě vypadající brouk s obrovskými tykadly, který se zničehonic ocitnul na mé tenisce… vrstevníci se na něj okamžitě vrhli a rozšlapali jej na cimpr campr.No a když jsem v šesti letech dokázal číst, dočetl jsem se v „Pestré přírodě“, že… šlo o tesaříka alpského. Dodnes jsem z toho celej špatnej. Co bych za podobné setkání dneska dal! A dopadlo by zaručeně úplně jinak pro nebohého brouka, který za svou zvědavost tehdy zaplatil životem…Jinak samce roháče jsem živého spatřil až loni v červenci ve střední Francii (a pěkně čilého – ti chlapíci mají zápasnické reflexy opravdu „v krvi“. Ať jsem stéblem trávy hnul kolem jeho zbroje jakkoliv, ať jsem dělal osmičky a klíče, vždy pohotově nastavil kusadla správným směrem, dokázal se bleskurychle otočit o 180°, apod.). Jinak v ČR jsem zaznamenal jen jednu samici, která nám vletěla oknem přímo do kuchyně. Ale samec ještě ne.

  6. Jako by si někdo systematicky pročítal mé starší články… ;-DJá měl spolužáky tak vycvičené (byl jsem tou divnou zálibou docela známý), že mi brouky hlásili a místy i nosili…Mimochodem, k tématu je tady někde (konkrétně tu: http://zcr.bloguje.cz…vyfocen.php) záznam dalšího vysněného setkání – loni jsem narazil na krasce třešňáka… nádherný brouk!

  7. Inu, jal jsem se krátce prozkoumat tvé zajímavé poznatky o psychologii, houbách a výjevy ze života hmyzu. ;DPřekvapila mě totiž pestrost tvých zálib (praktický duch z dílen, umění karikatur, apod., skloubené se zájmem o mykosféru a entomologii…).Jinak k těm krascům – tiše tleskám a závidím.

  8. Já coby amatérský přírodovědec od kolébky (roháče jsem viděl až předpředloni v zoo, ne jako exponát, ale když jsem tam pracoval) spoustu brouků chytal, ale všechny jsem je choval živé doma v teráriích. Rodiče byli naštěstí tolerantní (což platí dodnes; mít doma syna který má 11,000 knížek, 11 terárií – i když těch bývalo i ke 40 – a který, pokud přemýšlí o poesii – což je skoro pořád – komunikuje několik měsíců pomocí „hm“… to chce světici, jíž moje maminka je) a nijak jim nevadilo, že nechávám doma zkazit kousky masa (na tu vůni se do pastí v zemi chytají střevlíci), že mi utíkají cvrčci a řvou pod ledničkou, nebo že mám pod stolem ve sklenici trus antož chovám hovnivály…K tomu Murphymu: jsi „Jack of all trades, master of none“ nebo i dodatkem, „though ofttimes better than master of one“? Já teda určitě jen to první; z Tebe mám pocit opačný.P. S.: v polovině ťukání jsem si šel odskočit a podruhé v životě se mi stalo, že někdo současně čůral v bytě nade mnou (dvojnásobná omluva za odkaz; zaprvé se vytahuju a za druhé, vím z Wuova Zápisníku, že verše nemusíš. Však je přeskoč – ačkoliv pak tam zase není co číst. Psanče Psanče…): http://www.fismeister.eu…mecu.phpP. P. S.: to maso mi připomnělo velké přírodovědce Williama Bucklanda a jeho syna Franka. Ti by určitě neváhali s ochutnávkou…….

  9. Já byl přírodovědcem maloformátovějším, krom sem tam střevlíků a hlemýžďů (odděleně) jsem nechoval nic… ovšem s nástupem chemie situace tu a tam zdramatizovala a vyžadovala taky velkou dávku rodičovské trpělivosti…Mno, kdybych se měl kterýmkoli z těch ‚trades‘ uživit, asi by to špatně dopadlo… :-)S oblibou občas registruji synchronizované spláchnutí…

Zanechat Odpověď

