Prosím pozor! (a)

Pro všchny jedna povinná značně bolestivá skladba
Náhodou, jsem objevil na YouTube skladbu Krzysztofa Pendereckiho Tren Ofiarom Hiroszimi na 52 instrumenty smyczkowe (1959-61), neboli Tryzna Obětem Hirošimy pro 52 smyčců, kterou považuji za jedno z nejděsivějších a nejexpresivnějších děl vůbec kdy napsaných. Navíc je to skladba přímo prototypová pro Pendereckého experimentální období. Nahrávka není úplně nejlepší, tempo je zbytečně uspěchané a leccos by mohlo znít méně učesaně a zvukomalebněji… ale nevadí.

Neznámý přispěvatel přidal ke zvukové stopě poněkud nadbytečně ještě dost nehezké obrázky – jejich sledování nedoporučuji, rozptylují od poslechu.

Zatněte zuby a poslechněte si to.

Zde.

Příspěvek byl publikován v rubrice Co jsem slyšel. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

19 responses to “Prosím pozor! (a)

  1. No to je fakt něco strašnýho. Děs z toho přímo kape. Nepsal on taky hudbu k filmu?V komentářích na You Tube někdo zmínil, že to Pendrecki zkomponoval (ehm) bez názvu a obětem Hirošimy to věnoval až potom, co si poslechl nahrávku :).

  2. Wu, jsem rád, že sis to poslechl – považuji tu skladbu za důležitou. Pendereckého věci jsou v Shining (spolu s Bartókovými a Ligetiho; Kubrick měl tak nesmírný cit pro hudbu!).Na komentáře jsem se taky díval… ale ono je to vlastně jedno; Penderecki experimentoval, rozšiřoval a hledal. A v případě Trenu našel úkol hodný použitých prostředků…

  3. Pokud vím, „Threnody for the victims of Threnody for the victims of Hiroshima“ zatím stále čeká na sepsání. A kulturu je třeba šířit krví i mečem. Tedy neváhej.

  4. Síla v ní rozhodně je, ale tahle hudba ( odhlédnu-li momentálně od toho jakou událost doprovází), mě přivádí k hyperaktivitě, což je pro mě stav naprosto nenormální a když říkám naprosto, pak myslím naprosto. Po 5-10 minutách bych si vypíchla oko cigárem, zapálila si zapalovačem vlasy a vylila si obsah skenice do klávesnice, atakdále:-)

  5. Mod., to je zajímavé… tak až budeš potřebovat být hyperaktivní, víš, že máš sáhnout po raném Pendereckém :)))lojzo, omluva nepřijata, neboť se není za co omlouvat :))) Je zřejmé, že to na každého bude působit jinak (mj. podle doby strávené v mládí škrábáním nehty po tabuli)… nudnost není zrovna ten přívlastek, který bych čekal, ale… nevadí ;)

  6. Nic strašnýhoto není. Vyrábět nepříjemné tóny a úzkostný skřípot nebo nečekaně vybafnout na posluchače všemi 52 smyčci není nic, co byste po chvíli neprokoukli. Mě spíš tahle skladba přijde hluboce soustředěná a meditativní. V tom je pro mě silná.

  7. Rádo se stalo. Díky za tipy na ČRo. Můj polský kamarád, mimochodem, odbyl Pendereckiho slovy „ach, ten král patosu“. Poslal mi tohle na oplátku (není to vůbec hudební): http://pl.youtube.com…VCvH3Tz_1iwPřemýšlel jsem, kde jsem našel Cheval de Frise, a jak jsem ospalý, uvědomil jsem si že ten blog měl bílé pozadí až po nějaké době(http://lilacz.blogspot.com…e.html) – ale to vůbec neva, bez toho bych zase nenašel jiné věci. Už Šumařovi jsem psal k jeho článku o Tevisovi, že i další dvě jeho knihy (WT, ne RK) stojí za to (hlavně Kroky slunce)…

Zanechat Odpověď

