Mistři řemesla šperkařského II

Včerejší zmínka o šťastném nálezu zdroje ebenového dřeva mi připomněla šperkaře a rotokaligrafa Pavla Herynka…
Herynek je prototypem šperkaře s neomylným citem pro materiál. „Nebezpečné“ kombinace vzácných dřev, kovu a plastu (v nepovolaných rukou téměř zaručená poukázka na aseptický, sterilní slepenec) zvládá bravurně a dociluje klasického elegantního účinku. Proti filigránským konstrukcím Antona Cepky působí Herynkovy šperky masivně, robustně a nekomplikovaně, jsou ale stejně precizně vyvážené a dokonalé. Reprezentativní příklady:
tu, tu, tu, tu a tu.

Z poklidu uměřené elegance a barevné střízlivosti kombinací ebenu, nerezu, slonoviny a bílého plastu vystupuje ovšem autor často do dravého proudu experimentování s netradičními materiály (papír, textil…) a výraznými barvami, s výsledkem mně sice méně sympatickým, ale přesto originálním a svébytným:
tu, tu a tu.

Nezanedbatelnou částí Herynkovy tvorby jsou cirkulární kresby a rotokaligrafie (kresba na rotující podklad). Nesou autorův rukopis, ale neoslovují mne tolik jako jeho šperky; bylo by ovšem nespravedlivé je opomenout:
tu, tu a tu.

Odkaz na stránky: www.herynek.cz

Příspěvek byl publikován v rubrice Mistři řemesla.... Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

11 responses to “Mistři řemesla šperkařského II

  1. Hezké,inspirativní. „Herynek“ jsem tedy vnímal spíše jako stav v přeplněném dopravním prostředku, ale vidím, že to má i příjemnější rozměr. Jen jedna poznámečka: Dát vedle sebe fialovou a zelenou, to má pro mne spíše než k estetice blíže k eklhaftu..:)

  2. V Hollandu požírají něco jako oude heerink – v podstatě trochu zkažená polosyrová chcíplá ryba. Nemusí to být špatné… ;)Nerad zelenou a fialovou? No ale to pro Tě musí být Kaplického chobotnička hotovým (p)eklem :oD Ale uznávám, že jsou libější kombinace…

  3. No to je úžasné, vůbec se ti nedivím, že ses musel přemáhat, abys to sem nedal všechno. Je to nádhera!! Bože – to je tolik šikovných lidí! teď prožívám smutné dny, kdy se člověku třeba ani moc nechce být a pak uvidí takovou nádheru a řekne si, jak je ten svět krásný, jak jsou někteří lidé úžasní. díky.

  4. zcr,tak ti začínám nabývat dojmu, že ti holanďani, belgičani – jsou celí nějací divní. Malinové pivo, polozkažená položivá ryba… fuj:)) Zelená s fialovou, to mě odrovná za pár minut. Déle bych to vydržel snad jen v kombinaci ženského prádla na přilehle pevném těle, ale i tak by to muselo rychle dolů… :))))

  5. Parádní nápovědajá věděl, že si svou letošní cestu po německy mluvících zemích mám prodloužit o Vlámsko, které oba uvádíte jako ty divné Belgičany a Holanďany. Jednou jsem viděl růžolícího chlapíka polykat rybu hlavou napřed v Knokke- Heist. /Přístav na hranicích s NL/. Já myslel, že jde o sázku.

  6. buteo, a ona to byla svačina :o)Strávil jsem v Holandsku a Belgii týden a líbilo se mi tam. hlavně architektura (moderní) a umění (moderní). Doporučuji hlavně Rotterdam. Den Haag je taky pěkný.

Zanechat Odpověď

