Mistři řemesla šperkařského

Anton Cepka – mezi vážkou a radarem…
Před časem jsem tu troufale prezentoval několik svých výtvorů z kovu, včetně stručné historie mého zájmu o boj s touto sveřepou matérií; nebude myslím od věci, když udělám reklamu i svým „vzorům“ – šperkařům/umělcům, jejichž práce mne fascinuje a inspiruje – jak řemeslně, tak umělecky. (Je zvláštní, jakou popelkou mezi uměleckými „žánry“ šperkařství je – asi málokdo by, probuzen o půlnoci, vysypal z rukávu aspoň jediného šperkotvůrce; tím spíš snad pár odkazů a tipů přijde vhod…)
Dnes bych chtěl upozornit na Antona Cepku – našel jsem, v podstatě náhodou, nádhernou stránku jemu věnovanou, takže vás nemusím trápit hromadou odkazů na jednotlivé obrázky. Vše je hezky pod jednou střechou:
www.cepka.sk
Cepkovy konstruktivisticko-minimalistické šperky a objekty jsou nesmírně křehká a vzdušná díla – architektonická jemnost geometrických mřížek a rastrů, tvořících základní princip jeho tvorby, doslova vyráží dech (doporučuji vaší pozornosti údaje o rozměrech; i ty nejsložitější brože lze pohodlně skrýt v dlani!!!). Použité techniky – prořezávání jemnými lupenkovými pilkami, opracování jehlovými pilníky, pájení – jsou zvládnuté naprosto dokonale… (kupte si čtverhranný jehlový pilník o hraně tak 3 mm, slabý Cu plech 0.5 mm, vyvrtejte doň otvor 4mm vrtákem a pokuste se ho rozpilovat do dokonalého čtvercového otvoru…)
Materiál je téměř vždy stříbro, často doplněné buď strohým kamenem nebo naopak výrazně kontrastujícím barevným lakem či plastem (krásně je to patrné na stránce se všemi objekty). Snad bych mohl říct, že u Cepky jako by všecko ladilo a všecko kontrastovalo – přísná geometrie s nahodilou nepřesností, plocha s ne-plochou, stříbřitá jednoduchost s barevným akcentem.
Leckterý šperk či objekt připomíná současně filigránský hmyz a přijímací anténu. Je to syntéza možná neobvyklá, ale já osobně ji považuji za mistrovskou a dokonalou…

Příspěvek byl publikován v rubrice Mistři řemesla.... Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

3 responses to “Mistři řemesla šperkařského

  1. Jsou to teda úžasná díla, ta detailnost a titěrnost každého prořezu. Ale vůbec se mi nelíbí, nenašel jsem ani jediné, na němž by moje oko s uspokojením spočinulo. Jsem holt spíš na organické tvary :) Jo a mám pro tebe první návrh na šperk, dám ho na blog co nevidět.

  2. Skvělé!Jsem hrozně zvědavý… ;o)Takže prořezávání do geometrických mříží se od Tebe obávat nemusím? :oDMně se ty Cepkovy věci líbí nezřízeně…

  3. Připojuji se k Tvému nezřízenému obdivu.Je to úžasná řemeslná zručnost spojená s originálním viděním.Musela jsem o tom chvilku přemýšlet, protože mému oku lahodí oblé ladné tvary, ale ve chvíli, kdy mám něco vytvořit nebo si pořídit, šup, nic jiného, než geometrické tvary nepřichází v úvahu. A pak se v tom vyznej…

Zanechat Odpověď

